Tax Shelter en Films: aandeel in het budget, type uitgaven

Principes van de financiering van een film.

Onder de Tax Shelter ingezamelde fondsen, toewijzing van fondsen, verrichten van de uitgaven … welk percentage van een investering in de TS wordt werkelijk gebruikt voor de productie van een film?

Slechts een gedeelte van het globale budget van een film mag via de Tax Shelter gefinancierd worden. De wetgever eist ook dat een substantieel deel van de uitgaven in België gebeuren. Een woord van toelichting.

Laatste wijziging : 13.05.2020

Budget en de logica achter de Tax Shelter

De totaliteit van de via het mechanisme van de Tax Shelter ingezamelde middelen wordt door SCOPE Pictures bestemd voor het uitgavenbudget van de gekozen in aanmerking komende werken1. De financiering van het budget voor een film mag echter maar gedeeltelijk gebeuren met middelen afkomstig van de TS. De maximale bijdrage via het TS-mechanisme is vastgesteld op 50 %2. Het globale ontwerpbudget voor de productie-uitgaven voor een werk omvat immers het aandeel dat SCOPE Pictures voor zijn rekening neemt, dat van elk van de investeerders die zich al geëngageerd hebben, alsook het minimumbedrag van de Belgische uitgaven die na de datum van de Raamovereenkomst moeten plaatsvinden.

Omdat het TS-systeem beantwoordt aan de wil van de wetgever om de filmsector en zijn infrastructuur in België te promoten, moet een aanzienlijk gedeelte van de uitgaven binnen de 18 maanden op Belgische bodem plaatsvinden. Voor animatiefilms- en reeksen bedraagt die termijn 24 maanden. In dat verband dient SCOPE Pictures in België uitgaven te verrichten voor een bedrag dat gelijk is aan 90 % van de waarde van het Tax Shelter-attest. Overigens dient het cijfer opgesplitst te worden in uitgaven die rechtstreeks verband houden met de productie (70 %) en de administratieve uitgaven die beperkt zijn tot 30 %.

 


 

1. Krachtens artikel 194ter van het WIB 1992. Bepalingen overgenomen in artikel 9, punt 4 van de Typeovereenkomst tussen investeerder en SCOPE.

2. Krachtens artikel 194ter van het WIB 1992. Bepalingen overgenomen in artikel 9, punt 3 van de Typeovereenkomst tussen investeerder en SCOPE.

Laatste wijziging : 13.05.2020

Uitgaven in de praktijk

Aan welke concrete activiteiten of posten worden de bedragen besteed? De in aanmerking komende uitgaven van ‘directe’ aard hebben te maken met de creatieve en technische productie van het in aanmerking komende werk. Ze omvatten bijvoorbeeld de kosten voor de artistieke rechten3, het salaris en de vergoedingen aan het personeel en de dienstverleners, de kosten voor de betaling van de acteurs, muzikanten en andere artistieke functies, de bijbehorende sociale bijdragen, de uitgaven aan decors, kostuums en accessoires, de logistieke kosten (transport, overnachting), verzekeringen, de kostprijs van het materiaal, technische middelen en laboratoriumkosten, de uitgaven die in algemene zin verbonden zijn met het uitbrengen en de promotie, alsook de bezoldiging van de productiemanager, de coördinator van de postproductie en de line producer.

De uitgaven die niet rechtstreeks met de productie te maken hebben vormen een kleiner gedeelte. Ze betreffen de administratieve en financiële organisatie van de audiovisuele productie, de financiële kosten, en de commissies die betaald worden bij het aantrekken van ondernemingen die een raamovereenkomst willen aangaan, de juridische en representatiekosten inherent aan de financiering van het werk, het leeuwendeel van de facturen afkomstig van de investeerder en de distributiekosten voor rekening van de productiemaatschappij4.

Algemeen gesproken dient SCOPE Pictures de investeerders één keer per maand te informeren en dat tot het beëindigen van de film, over de evolutie van die uitgaven en hen op de hoogte te brengen van elke budgettaire moeilijkheid. Bovendien verbindt SCOPE Pictures er zich toe, hoewel dit bij de audiovisuele Tax Shelter geen wettelijke verplichting is, om SCOPE Invest en de investeerders ook op de hoogte te houden van de datum van de voltooiing van het werk.

 


 

3. Met uitzondering van de kosten voor de ontwikkeling van het scenario die al waren gemaakt vóór de datum van ondertekening van de raamovereenkomst.

4. Voor meer info over de aard van de uitgaven verwijzen we de lezer graag naar hoofdstuk 7.2.1.1.5 (p. 75) van het Prospectus.

Laatste wijziging : 13.05.2020

Newsletter

Rekentool