Het produceren van artistieke content met een robot: mythe of werkelijkheid?

Wat zou in de creatieve sector de rol van artificiële intelligentie kunnen zijn?

De plaats van AI in de creatieve sector.

Met deep learning en de ontwikkeling van big data-technologie heeft artificiële intelligentie een beslissende stap gezet.
Morgen nog meer dan vandaag zal AI centraal staan in de ontwikkeling van de mens en een dagelijkse invloed hebben op onze manier van leven.
Wie twijfelt vandaag nog aan de realiteit dat op zeer korte termijn voertuigen in staat zullen zijn om autonoom van punt A naar punt B te rijden?
Wat zou in de creatieve sector de rol van artificiële intelligentie kunnen zijn? Moeten we er rekening mee houden dat ook hier machines vroeg of laat de mens opzij zullen zetten?

olgens een recent onderzoek van de vereniging New European Media1 speelt artificiële intelligentie al een zeer belangrijke rol in de creatieve sector. Meer nog, de sector zou zelfs een pionier op dit gebied zijn.
Recente technologische ontwikkelingen verleggen voortdurend de grenzen van intelligente systemen in creatieve toepassingen: de film Sunspring – alom geprezen bij zijn release in 2016 – werd volledig geschreven met behulp van AI en het allereerste muziekalbum geproduceerd met artificiële intelligentie, Hello World, werd in 2018 uitgebracht.
De enorme dagelijkse hoeveelheid creatie, productie, distributie en consumptie van content (teksten, afbeeldingen, video’s en geluiden) op onlineplatforms, is een vruchtbare voedingsbodem voor de groeimogelijkheden van artificiële intelligentie.
Deze groei wordt ook gevoed door de ontwikkeling van softwaretools en datasets in open source, evenals goedkope computerplatforms. Jonge bedrijven maken van dergelijke technologische oplossingen gebruik om hun eerste prototypes efficiënter te maken. Deze waarneming geldt voor iedereen die AI wil integreren in zijn persoonlijke projecten (kunstenaars, onderzoekers, enz.).
Hoewel AI alomtegenwoordig is geworden in de meeste toepassingsgebieden van de creatieve sector (muziek, beeldende kunst, scenarioschrijven, publiceren van boeken, films, videogames, nieuws, enz.), moeten er de operationele rol en de uitdagingen alsnog van worden ontcijferd.


 

1. New European Media. (2019). AI in the media and creative industries.

Laatste wijziging : 20.04.2020

Aanwezigheid op alle niveaus: creatie, productie en consumptie.

Een eerste vaststelling dringt zich op: artificiële intelligentie is aanwezig in elke fase van het creatieve proces:

Creatie: verwijst naar de aanmaak van nieuwe mediacontent door een kunstenaar. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een geluidsontwerper die nieuwe geluiden creëert voor een bepaalde scène in een actievideospel of om een beeldend kunstenaar die beelden genereert totdat hij het beeld vindt dat in zijn artistieke werk zal worden gebruikt.

Productie: verwijst naar hoe multimediacontent wordt bewerkt of samengesteld voor gebruik of levering. Hierbij kan men denken aan een video-editor die de beelden handmatig moet annoteren voordat ze worden gemonteerd of aan een muziekproducent die de geluidssporen van verschillende muziekinstrumenten moet balanceren.

Verbruik: verwijst naar de interactie die een eindgebruiker met multimediacontent kan hebben. Het kan gaan om iemand die muzieksuggesties ontvangt op een muziekstreamingplatform of iemand anders die nieuwsfeeds ontvangt over een applicatie via zijn smartphone.

Laatste wijziging : 20.04.2020

Casestudy: ‘Joy of AI’.

De respectabele BBC zond op 4 en 5 september 2018 een televisieprogramma uit dat volledig was ontworpen door artificiële intelligentie.

De uitzending op de thematische zender BBC4 (de tegenhanger van ARTE in Groot-Brittannië) maakte de balans op van de nieuwste ontwikkelingen in AI, maar bood vooral – en dat was toch het summum – een programma aan dat volledig door een algoritme was ontworpen.

‘Made by Machine’ is een uitzending die in samenwerking met de R&D-afdeling van de BBC werd geproduceerd en waarin de kijker gedurende één uur kon kijken naar archieffragmenten van de BBC die met behulp van artificiële intelligentie werden gemonteerd.

Een primeur voor de zender, die daarmee de huidige mogelijkheden van artificiële intelligentie bij de productie van een televisieprogramma wilde demonstreren.

Het project – een technologisch huzarenstukje – kan in drie fasen worden ingedeeld:

  • De programmaselectie in de BBC-archieven
    Omdat het DNA van BBC4 uniek is (de zender richt zich tot een publiek dat uit is op gespecialiseerde informatie), bestond de eerste uitdaging erin om in de archieven van de hele BBC programma’s te vinden waarvan het DNA zou kunnen matchen met dat van BBC4.
     
  • Het knippen van de scènes
    Zodra de voorselectie klaar was, zorgden andere algoritmen voor de extractie van coherente fragmenten uit deze archiefbeelden. Voor de garantie van de coherentie werden verschillende technieken toegepast.
     
  • De montage
    Ten slotte monteerde een algoritme de verschillende scènes om het programma samen te stellen.

Laatste wijziging : 20.04.2020

Conclusies van de deskundige.

Pierre-Nicolas Schwab, Doctor of Marketing (Solvay Business School) en directeur van het bedrijf IntoTheMinds: “Wat het programma aan de kijker heeft onthuld, is dat de technologie nog lang niet de plaats van de mens zal innemen. De uitzending ‘Made by Machine’ was inderdaad verre van perfect. Technisch gesproken waren de overgangen tussen de scènes niet altijd even geslaagd. Bovendien wekte de montage zelf de indruk van een onsamenhangend geheel, waarvan de rode draad meer gezocht moest worden in de getoonde plaatsen dan in het verhaal zelf. M.a.w. de ontwikkelde algoritmen waren in staat om audiovisuele fragmenten te vinden die overeenkomen met een plaats of een persoon, maar zijn nog lang niet in staat om met dit onbewerkte materiaal een verhaal te maken. Creativiteit is dus wat artificiële intelligentie nog ontbreekt, en daarom loopt de mens nog niet meteen het risico zijn centrale rol in de samenleving te verliezen.”

Laatste wijziging : 20.04.2020

Newsletter

Rekentool